Gastouderopvang

Pedagogische visie

Als gastouder bied ik kinderen een plek aan van waaruit ze zich op een natuurlijke manier kunnen ontwikkelen. Een plek waar ze in alle rust en veiligheid kunnen spelen en ontwikkelen.

In de loop van de jaren heeft mijn visie op gezonde zorg en opvoeding van jonge kinderen vorm gekregen. Ik nodig kinderen uit hun vermogens te ontwikkelen door ze de ruimte te geven om vanuit verwondering te spelen, te onderzoeken en vorm te geven.

Barbara’s pedagogisch atelier is een warme en verzorgde plek waar kinderen welkom zijn en uitgenodigd worden om hun beweging van binnenuit te maken en op onderzoek uit te gaan. Door de kinderen mee te nemen in een telkens terugkerend, vertrouwd ritme kunnen ze zich ontspannen en zich toevertrouwen aan hun ontwikkeling vanuit een ‘weten’ dat het goed is.

De dag heeft een vast dagritme, waarin we afwisselend binnen en buiten zijn, spelen en rusten. Spelen is het werk van kinderen. In het vrije spel zijn er oneindig veel mogelijkheden voor de ontwikkeling van de zintuigen, de motoriek, de sociaal emotionele ontwikkeling en de cognitieve ontwikkeling.
Het biedt ook ruimte om te verwerken wat ze meegemaakt hebben en zich eigen te maken wat ze geleerd hebben. In het spel wordt de weg naar leren op school voorbereid.

Alles waar jonge kinderen mee in aanraking komen maakt indruk. Ik voed en verzorg de kinderen met verantwoorde natuurlijke en biologische producten. En ik zorg dat de materialen waar ze mee spelen en werken zoveel mogelijk natuurlijk zijn, open en uitnodigend. Wat je voedt is niet alleen wat je eet en drinkt, het is ook de sfeer waar je in leeft en de taal die je omringt. Ik neem de kinderen mee in een rijke wereld van beelden, liedjes en verhalen waarin de beweging van de natuur voelbaar is. Zo wordt binnen en buiten verbonden. 

Kinderen komen niet alleen. Op het moment dat je als ouder je kind naar mij toebrengt werken we samen. Ik vind het belangrijk dat de ouders elkaar leren kennen en de mogelijkheid krijgen om hun kinderen hier met elkaar te zien spelen. Rondom de jaarfeesten nodig ik ouders en kinderen uit bij mij thuis voor thee en een verhaal dat tot leven komt als tafelspel. Na het verhaal is er allerlei lekkers.

“Ik ben niet bang voor storm,
want ik ben mijn boot aan het leren varen.”
- Louisa May Alcott, little women -

CheeseWorks-0085.jpg
CheeseWorks-0058.jpg

Kind in beeld brengen:

Ik volg kinderen in hun ontwikkeling en beschrijf dat in een kindbeeld, dat ouders 1 keer per jaar krijgen. Wanneer ik naar een kind kijk vraag ik me af: wat heeft een kind nodig? Wat wil een kind mij vertellen? Wat laat zijn gedrag me zien? Waarmee komt het kind op kleur? Waarmee gaat zijn motortje aan, wat resoneert met zijn innerlijke drijfveren? Wat is er nodig voor het welzijn van het kind? Welke uitdaging zoekt een kind? Wat helpt een kind zich op zijn gemak voelen zodat het zich kan toevertrouwen aan wat zich ontvouwt van binnenuit.

Een pedagogische vraag:

Ik bied aan wat er nodig is om het kind in zijn ontwikkelvraag te ondersteunen binnen de mogelijkheden van de opvang in contact met de ouders. Soms stelt een kind zijn ouders voor een vraag, waar het antwoord op uit blijft. Het kan dan zinvol zijn om samen naar de vraag van het kind en de situatie thuis te kijken. Ik kan met je gezin meekijken vanuit mijn vak als Cranio sacraal therapeut en trainer Mindful Ouderschap.

Zie hiervoor mijn aanbod voor ouders en kinderen vanuit de Craniokamer.